Subscribe To This Site
XML RSS
Add to Google
Add to My Yahoo!
Add to My MSN
Subscribe with Bloglines

Enter your E-mail Address

Enter your First Name (optional)

Then

Don't worry -- your e-mail address is totally secure.
I promise to use it only to send you Green Tea Health News .

Home
POPULAR Belly Fat
Weight Loss
247 Dieting Tips
World Tearooms
The Flu
TEA HEALTH High Cholesterol
Cholesterol Lists
Alzheimer's
Fukushima
Anti-Aging
Caffeine
Breast Cancer
Prostate Cancer
All Cancers
Antioxidant EGCG
HIV--AIDS
High Blood Pressure
Stroke Prevention
Tea & Exercise
Decaf Green Tea
Clean Water
Health Updates
FUN Afternoon Tea
Recipes
Tea Party Ideas
Smoothies
Iced Tea
Chai
Matcha
Tea & Herbs
Teapots Plus
Gourmet Tea
History Of Tea
Tea Photos
Tea Videos
Tea Blogs
Selected Books
FAQ Buy Tea Online
Blog And Updates
Tea News
Safety
Your Questions
Sitemap Contents
Contact Us
Disclosure
Advertise With Us

Prostate Cancer Prevention Research
Green Tea Studies



This is Part 2 of a 3-part series.

Prostate cancer prevention research studies

Reducing the risk of cancers (called chemoprevention) is a hot new area of research. Prostate cancer can take decades to develop and that presents a unique opportunity for men to learn new health strategies that may reduce their risk.

Several areas of research include positive lifestyle changes, dietary changes, and daily green tea.

Green tea shows powerful results

Two studies in prostate cancer prevention research show powerful reduction of prostate cancer risk with daily green tea.

In one study, researchers from Australia studied prostate cancer patients in Hangzhou, China. In a hospital-based case-control study, they found that drinking green tea reduced the risk of prostate cancer at least 72%, after adjusting for age, location, education, income, exercise, BMI, alcohol, smoking, dietary fat, marital status, children, vasectomy, and family history.

An extensive questionnaire revealed several subsets of green tea drinkers showing more protection with increased usage:

  • Drinking more than 3 cups daily reduced the risk of cancers by 73%
  • Drinking green tea for more than 40 years reduced the risk of cancers by 82%
  • Using more than 3 pounds loose green tea leaf annually reduced the risk of prostate cancer by 91% (Jian Le et al, Protective effect of green tea against prostate cancer: A case-control study in southeast China, International Journal of Cancer p 130-135, January 2004)

Another prostate cancer prevention research study from Italy studied high-risk men who had already tested positive for high grade PIN (prostate intraepithelial neoplasia) from a biopsy.

For one year, half the volunteers received 3 capsules green tea daily and the other half received placebo.

At the end of the year, only one man in the green tea group had developed a tumor compared to nine men with tumors in the placebo group.

The results were statistically significant and showed 90% reduced risk of prostate cancer in high-risk men. (Bettuzzi S et al, Chemoprevention of Human Prostate Cancer by Oral Administration of Green Tea Catechins in Volunteers with High-Grade Prostate Intraepithelial Neoplasia: A Preliminary Report from a One-Year Proof-of-Principle Study, Cancer Research, January 2006)

Both studies showed no side effects with daily green tea.

An easy lifestyle addition

While green tea and other lifestyle dietary changes like a low-fat diet are still considered alternative choices, the prostate cancer prevention research on green tea is strong.

Almost 80 studies show that green tea stops prostate cancer through various mechanisms including apoptosis (cancer cell death), preventing cancer initiation, progression, and metastasis, preventing cancer cell adhesion, inhibiting COX-2 in hormone prostate cancer, protecting DNA, protecting normal cells, preventing inflammation, relieving urinary tract symptoms, and relieving benign prostate hyperplasia. Please note: green tea has not been shown to be effective in any terminal-stage cancer.

Adding daily green tea is a safe and inexpensive lifestyle addition for most men, but you should always discuss lifestyle changes with your health care provider.

All men should take advantage of regular prostate cancer testing.

If you are in a high risk group, such as African-American men who have the highest rates of prostate cancer in the world, are over age 55, or have a relative with prostate cancer, regular checkups can save your life.

Related articles:

Return to Part 1--Prostate Cancer Risk Reduction and Green Tea: HG-PIN

Continue to Part 3--Prostate Cancer Research on Green Tea and Soybean Intake

Enter your E-mail Address
Enter your First Name (optional)
Then

Don't worry -- your e-mail address is totally secure.
I promise to use it only to send you Green Tea Health News .



Where To Buy Tea: Resources and Marketplace



Tea Starter SetMightyLeaf.com


Learn more with these books



Save money by downloading your books with



This page was last updated by Sharon Jones on November 30, 2011.








Return from Prostate Cancer Prevention Research to Green Tea Health News Home



Social Networking


Are you a member of a social networking site like Facebook, Google +, or the popular Twitter? If you like my website, share it with your friends and family! I appreciate it also, and thank you in advance.


or email it:

http://www.green-tea-health-news.com/prostate-cancer-prevention-research.html






SEARCH Table of Contents Here




More Tea And Your Health

Subscribe to the free e-zine, Green Tea Health News for new recipes, interesting products, hot deals, and more.

Enter your E-mail Address
Enter your First Name (optional)
Then

Don't worry -- your e-mail address is totally secure.
I promise to use it only to send you Green Tea Health News .


Subscribe now and don't miss a single issue.



Most Popular Articles

Belly Fat

High Blood Pressure

Weight Loss

Prostate Cancer Risk Reduction

High Cholesterol

Decaffeinated Green Tea






10 Minute Trainer - Workout for the Busiest People












SiteSell YouTube